Vanligaste frågorna

  • Hur fungerar EasyPark?

    EasyParks app gör din mobil till en parkeringsautomat. Du kan starta stoppa och förlänga din parkering oavsett var du är, det enda du behöver är täckning på mobilnätet eller ett nätverk. Du kan också använda EasyPark genom att ringa till vårt talsvar och knäppa in din parkering (tänk på att tonvalet måste vara aktiverat). Parkeringsvakten kontrollerar online om ditt registreringsnummer har en pågående parkering eller inte.

  • Jag har fått dekaler hemskickade, när behöver jag dem?

    Dekalen visar pakeringsvakten att du använder dig av EasyPark när du betalar för din parkering. Om du inte vill eller kan sätta fast dekalen kan du använda dig av en handskriven lapp som lämnas väl synlig utifrån på instrumentbrädan eller skriv ut en här.

  • Hur loggar jag in i appen?

    Skriv in ditt telefonnummer (inkl. landsnummer) och ditt lösenord. Kommer du inte ihåg ditt lösenord, tryck på "Glömt lösenord?" för att få ett nytt skickat till dig via sms.

  • Var hittar jag taxakoden/områdeskoden?

    Tryck på ikonen "visa karta" för att enkelt och smidigt hitta var du är och vilken taxakod/områdeskod som gäller just där. Taxakoden/områdeskoden kan också hittas på eller i den omedelbara närheten av automaten, i form av en dekal, skylt, eller liknande.
    Eftersom appen använder sig av telefonens position är det viktigt att du står vid bilen/fordonet när du söker efter områdeskoden med hjälp av kartfunktionen.
    Beakta även möjliga tidsbegränsningar och andra restriktioner när du parkerar.

  • Varför måste jag sätta en preliminär sluttid på min parkering?

    Du väljer en preliminär sluttid som säkerhet, en tid som du närsomhelst kan förkorta eller förlänga genom att snurra på hjulet och sen trycka bekräfta. Du kan även närsomhelst trycka på STOPP för att avsluta parkeringen. 15 minuter innan den preliminära sluttiden upphör får du en påminnelse.

  • Gäller samma parkeringslagar och regler när jag använder EasyPark?

    Ja, alla regler är de samma. Om du t.ex. inte har en telefon med dig eller om du ej har täckning på mobilnätet etc. måste du betala på ett annat sätt eller välja en annan parkeringsplats. Beakta även möjliga tidsbegränsningar och andra restriktioner för parkering.

Mina sidor

På "Mina Sidor" kan du själv administrera ditt konto:

  • Ändra/lägga till betalkort
  • Ladda ner parkeringskvitton och månadsöversikter
  • Ändra/lägga till bilar till ditt konto
  • Uppdatera adress och kontaktinformation

Gå till "Mina sidor"

Alla vanliga frågor 

  • Om tjänsten
    1. Hur fungerar EasyPark?

      EasyParks app gör din mobil till en parkeringsautomat. Du kan starta stoppa och förlänga din parkering oavsett var du är, det enda du behöver är täckning på mobilnätet eller ett nätverk. Du kan också använda EasyPark genom att ringa till vårt talsvar och knäppa in din parkering (tänk på att tonvalet måste vara aktiverat). Parkeringsvakten kontrollerar online om ditt registreringsnummer har en pågående parkering eller inte.

    2. Var kan jag använda tjänsten?

      Klicka här för att se en lista på alla parkeringsytor där EasyPark fungerar

    3. Var hittar jag taxakoden/områdeskoden?

      Tryck på ikonen "visa karta" för att enkelt och smidigt hitta var du är och vilken taxakod/områdeskod som gäller just där. Taxakoden/områdeskoden kan också hittas på eller i den omedelbara närheten av automaten, i form av en dekal, skylt, eller liknande.
      Eftersom appen använder sig av telefonens position är det viktigt att du står vid bilen/fordonet när du söker efter områdeskoden med hjälp av kartfunktionen.
      Beakta även möjliga tidsbegränsningar och andra restriktioner när du parkerar.

    4. Äger EasyPark parkeringsytan?

      EasyPark vare sig äger eller förvaltar några parkeringsytor, garage eller fysiska parkeringsautomater. Gäller ditt ärende ytan eller den fysiska automaten ber vi dig kontakta parkeringsoperatören direkt (numret brukar stå på automaten).

    5. Behöver jag ha en smartphone för att använda tjänsten?

      Nej, inte nödvändigtvis. Du kan också ringa till vårt talsvar för att betala via EasyPark.

    6. Hur många bilar kan jag ha kopplat till mitt telefonnummer?

      Du kan ha hur många bilar du vill kopplade till ditt EasyPark-konto, men du kan bara parkera en åt gången. Du kan även enkelt administrera dina bilar på "Mina Sidor" I applikationen kommer du att se en lista på alla dina bilar och i talsvaret får du uppläst de fyra första bilarna i din lista.

    7. Jag har ett EasyParkkonto via jobbet, kan jag ha ett privat konto på samma telefonnummer?

      Ja, med ett dubbelkonto kan du smidigt välja om parkeringen skall debiteras av dig privat eller av din arbetsgivare. Du skapar enkelt ett privatkonto direkt i appen eller genom att ringa oss på 0600 415 500.

    8. Hur många personer kan ha samma bil knutet till sitt EasyPark konto?

      Så många som behöver ha möjlighet att parkera bilen. Tjänsten är kopplad till det telefonnummer du använder, så om någon vill parkera en bil som du har på ditt konto går det bra att lägga till den bilen på ett annat konto också.

    9. Jag bor i Finland och har ett EasyPark-konto, kan jag parkera i Sverige (eller ett annat EasyPark land) med hjälp av det?

      Ja, var bara noga med att kontrollera taxakoden/områdeskoden för det specifika området, genom att t.ex. använda kartfunktionen. Du kan också ringa talsvar (oavsett i vilket EasyPark land du befinner dig kommer talsvaret alltid vara på ditt hemspråk).

    10. Min arbetsgivare betalar min telefonräkning, kan jag ha ett EasyPark konto då?

      Ja, ditt telefonnummer är din "identitet" när du använder EasyPark, men vi kommer inte att debitera din telefonräkning.

    11. Gäller samma parkeringslagar och regler när jag använder EasyPark?

      Ja, alla regler är de samma. Om du t.ex. inte har en telefon med dig eller om du ej har täckning på mobilnätet etc. måste du betala på ett annat sätt eller välja en annan parkeringsplats. Beakta även möjliga tidsbegränsningar och andra restriktioner för parkering.

    12. Var ligger ert kontor?

      Vårt finska kontor ligger på Krämertsskogsvägen 20 i Helsingfors.

  • Precis ansluten?
    1. Varför behöver jag ha en dekal?

      Dekalen visar pakeringsvakten att du använder dig av EasyPark när du betalar för din parkering. Om du inte har fått en dekal ännu kan du använda dig av en handskriven lapp som lämnas väl synlig utifrån på instrumentbrädan eller skriv ut en här.

    2. Jag har en handskriven lapp liggande väl synlig på instrumentbrädan, hur länge kan jag använda den?

      För alltid om du vill. Så länge som du informerar parkeringsvakten om att du betalat din parkering via EasyPark, så kommer de att kontrollera mot vårt system att du har en pågående parkering.

    3. När debiterar EasyPark mig för p-avgiften samt ev. månadsavgift?

      Din parkering debiteras från ditt kort följande natt, eventuella månadsavgifter debiteras den första varje månad.

    4. Jag har lämnat mina kreditkortsuppgifter, kommer EasyPark att debitera mig något nu?

      Nej, inte så länge du inte använt tjänsten eller valt ett produktpaket som har en månadsavgift. Vissa produktpaket har även en registreringsavgift.

    5. Hur kan parkeringsvakten se att jag har en giltig parkering igång?

      De använder en handdator eller telefon för att kontrollera mot parkeringssystemet att registreringsnumret har en giltig parkering.

    6. Vad händer om jag får en kontrollavgift?

      Om du hade giltig parkering vid tiden för kontrollavgiften, kan du bestrida boten. Detta gör du direkt till dem som utfärdat boten. Kvittot på att du har betalt hittar du enlkelt på mina sidor. Bifoga en kopia på det i bestridan till parkeringsoperatören.

    7. Vad händer om jag glömmer att stoppa min parkering?

      Parkeringen kommer att stoppa på den tid du satte som urprunglig stopptid, det är därför viktigt att komma ihåg att sätta en preliminär stopptid, och att stoppa din parkering tidigare om du lämnar parkeringen tidigare än tänkt.

    8. Vad händer om jag startat en parkering på "fel" områdeskod/taxakod?

      Parkeringsvakten kommer inte att se att du har en pågående parkering om du startat en parkering på "fel" områdeskod/taxakod. Använd kartfunktionen om du är osäker eller titta på automaten eller i dess omedelara närhett efter våra delkaler eller skyltar.

    9. Vad händer om jag slutar använda EasyPark?

      Ditt konto kommer att förbli aktivt tills du stänger det. Om ditt parkeringsbehov ändras kan du enkelt byta produktpaket eller avsluta kontot genom att kontakta vår kundservice.

  • Att använda EasyPark
    1. Bör jag använda talsvar eller appen för att starta, stoppa och förlänga mina parkeringar?

      Vi rekommenderar att man använder appen för att få största nyttan av tjänsten. Om du inte har en smartphone kan du ändå starta, stoppa och förlänga dina parkeringar genom att ringa talsvar.

    2. Jag har fått dekaler hemskickade, när behöver jag dem?

      Dekalen visar pakeringsvakten att du använder dig av EasyPark när du betalar för din parkering. Om du inte vill eller kan sätta fast dekalen kan du använda dig av en handskriven lapp som lämnas väl synlig utifrån på instrumentbrädan eller skriv ut en här.

    3. Hur loggar jag in i appen?

      Skriv in ditt telefonnummer (inkl. landsnummer) och ditt lösenord. Kommer du inte ihåg ditt lösenord, tryck på "Glömt lösenord?" så skickar vi ett nytt via sms.

    4. Var hittar jag taxakoden/områdeskoden?

      Tryck på ikonen "visa karta" för att enkelt och smidigt hitta var du är och vilken taxakod/områdeskod som gäller just där. Taxakoden/områdeskoden kan också hittas på eller i den omedelbara närheten av automaten, i form av en dekal, skylt, eller liknande.
      Eftersom appen använder sig av telefonens position är det viktigt att du står vid bilen/fordonet när du söker efter områdeskoden med hjälp av kartfunktionen.
      Beakta även möjliga tidsbegränsningar och andra restriktioner när du parkerar.

    5. Kan jag starta en parkering för imorgon, idag?

      Du kan schemalägga en parkering på "Mina sidor". Du hittar mina parkeringar i menyn och startar parkering i en undermeny. Sätt in den önskade startiden.

    6. Varför måste jag sätta en sluttid på min parkering?

      Detta minimerar risken för att glömma att stänga av din parkering. Du kan alltid förlänga parkeringen vid behov.

    7. Vad händer om jag startar en parkering kl. 18:00 men avgiftsbelagda parkeringstiden för området slutade kl. 17:00?

      Ingen parkeringsavgift blir debiterad på tider som det är avgiftsfri pakering. Du kan alltså starta en parkering på kvälllen när du går och lägger dig och den börjar debiteras först då den avgiftsfria tiden upphör.

    8. Påminner EasyPark mig om min pågående parkering?

      Du får en notifikation i appen 15 min före din parkeringstid går ut. Kom ihåg att att ha notifikationer på för appen. Använder du vår talsvarstjänst får du en påminnelse via SMS.

    9. Jag har en miljövänlig bil. Hur kan jag parkera i Helsingfors till nedsatt pris?

      Vänligen kontakta kundservice för att få instruktioner gällande rabatten.

    10. Jag parkerar med en släpvagn. Hur kan jag använda EasyPark när jag parkerar?

      I de flesta fallen behövs endast en betalning för en kombination av bil och släp, om bilplatserna inte är skillt utmärkta och du inte råkar uppta två platser. Påbörja din parkering med registreringsnummret på din bil (dragande fordonet).

  • Att använda appen
    1. Hur startar jag min parkering?

      Använd kartfunktionen eller knäpp in taxakoden/områdeskoden manuellt i appen. Välj vilket fordon (registreringsnummer) du vill betala parkeringen för, har du inget lagrat eller om du parkerar en tillfällig bil kan du skriva in registerringsnumret manuellt. Vrid på det rosa hjulet till önskad stopptid (eller använd piltangenterna beroende på vilken inmatningstmetod du valt) och tryck på starta parkering. Du får en bekrfäftelse på att din parkering startat. Kontrollera att uppgifterna är rätt. Du har 3 minuter på dig att ångra din startade parkering om något skulle bli fel.

    2. Hur lägger man till ett fordon?

      I appen kan du lägga till en bil genom att trycka på ikonen med en bil och ett plustecken. skriv in registreringsnumret och tryck lägg till bil. Du kan även administrera dina bilar genom att gå in via menyn och mitt konto.

    3. Hur uppdaterar jag min personliga uppgifter?

      Öppna menyn i övre vänstra hörnet och gå till "Mitt Konto". Där kan du uppdatera allt under "Personuppgifter"

    4. Hur uppdaterar jag mina debiteringsdetaljer?

      Öppna menyn i övre vänstra hörnet och gå till "Mitt Konto", där väljer du "Betalningsdetaljer". Där kommer du att se dina nuvarande uppgifter samt ett alternativ att uppdatera eller byta kortuppgifter.

    5. Hur ändrar jag lösenord?

      Öppna menyn i övre vänstra höret och gå till "Mitt Konto", där väljer du "Ändra ditt lösenord". Där kommer du att få skriva in ditt nuvarande lösenord samt välja ett nytt och bekräfta det. Märk att lösenordet måste innehålla minst en storbokstav, minst en lite bokstav samt minst en siffra. Lösenordet måste även bestå av minst 7 tecken. Ditt lösenord byts också till "Mina sidor".

    6. Jag har problem med appen. Finns det en vanlig lösning?

      Den vanligaste lösningen är att avinstallera och installera appen igen. Kontrollera först att appen är den senaste versionen samt att den har tillgång till all den systeminformation som den behöver. Hjälper inte detta så skicka oss feedback via menyn, så kan vi hjälpa dig med ditt problem.

  • Att använda talsvar
    1. Jag har ingen smartphone, kan jag använde EasyPark på något annat sätt?

      Du kan alltid starta, stoppa eller förlänga din parkering via talsvaret genom att ringa 0600 415 500.

    2. Hur startar jag min parkering genom att ringa?

      Ring talsvar på telefonnummer 0600 415 500 och knäpp in taxakoden/områeskoden (du hittar den på en delkal eller skylt på eller i den omedelbaar närheten av automaten) och tryck #. Knäpp in en preliminär sluttid och avsluta med # (t.ex. 1400#). Vänta på att rösten bekräftar att din parkering startat och när den slutar och lyssna att det är korrekt.

    3. Hur förlänger jag min parkering genom att ringa?

      Ring talsvar på telefonnummer 0600 415 500 och tryck "2" för att förlänga din parkeringstid. Knäpp in en ny preliminär sluttid och avsluta med # (t.ex. 1430#). Vänta på att rösten bekräftar den nya sluttiden och lyssna att det är korrekt.

    4. Hur stoppar jag min parkering genom att ringa?

      Ring talsvar på 0600 415 500 och tryck "1" för att stoppa din parkering. Vänta kvar i luren på att rösten skall bekräfta att parkeringen avslutats.

  • Att använda "Mina sidor"
    1. Hur får jag mitt kvitto?

      Logga in på "Mina sidor" och gå till "Parkeringar" Du kan ladda ner ett kvitto för varje individuell parkering längst ut till höger.

    2. Var kan jag se en månadsöversikt?

      Logga in på "Mina sidor" och gå till "Parkeringar". Du hittar din månadsöversikt under fliken "Månadsöversikt". Ladda ner en pdf eller excelfil för en mer detaljerad bild.

    3. Hur uppdaterar jag min personliga uppgifter?

      Logga in på "Mina sidor" och gå in på "Konto". Skriv in den information som behöver uppdateras eller läggas till och tryck på spara.

    4. Hur uppdaterar jag mina debiteringsdetaljer?

      Logga in på "Mina sidor" och gå till "Betalinformation". Du hittar dina registrerade betalningsuppgifter som du kan uppdatera längst till höger. Välj den önskade betalningsmetoden och tryck på välj. Skriv in de nya uppgifterna och spara.

    5. Hur byter jag mitt lösenord?

      Logga in på "Mina sidor" och gå till "Konto". Klicka på ändra lösenord fliken för att mata in det önskade lösenordet. Tänk på att lösenordet är det samma för mina sidor och appen. Kom ihåg att uppdatera appen med det senaste lösenordet.

    6. Hur kan jag lägga till användare på mitt konto?

      Är du administratör för kontot kan du i de flesta fall lägga till användare själv genom att logga in på "Mina sidor" och gå till "Konto". Längst ner hittar du en lista på alla användare på kontot och möjligheten att lägga till en ny. Du är självklart välkommen att ringa vår kundservice om något skulle vara oklart eller om du behöver hjälp.

    7. Hur lägger jag till fordon?

      Logga in på "Mina sidor" och gå till "Konto" och klicka på "Redigera användare". I fönstret kan du nu lägga till och ta bort bilar i det nedre vänstra hörnet.

 


Tillgänglig på App Store
Android App på Google Play
Nedladdning för Windows Phone
 

Logga in hos EasyPark

Ditt mobilnummer
LösenordGlömt lösenord?
Kom ihåg mig
Avbryt Logga in

Logga in som p-operatör? Klicka här

×

EasyPark - återställning av lösenord

Var uppmärksam på att du, när du återställer ditt lösenord, ändrar lösenordet för alla dina gränssnitt. Se därför till att uppdatera lösenordet i din EasyPark-app till det senaste.

Skicka som e-post Skicka som SMS
×

Skaffa EasyPark

Jag vill registrera mig som:

Privatperson
Företag
×

Tipsa en vän

Rekommendera EasyPark till en vän. När din vän blir medlem får ni båda en biobiljett.

×

Intresseanmälan

Fyll i uppgifterna nedan så kontaktar vi dig inom 24 timmar.

×

 

×